Ale kommuns logga
| Translate
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Besökarelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Lyssna på sidan Lyssna

Motion

Lite eller mycket - all rörelse är bra! Lika viktigt som det är med sunda matvanor, lika viktigt är det att röra sig lite varje dag. Lägger du en halvtimme om dagen på att röra dig lite extra, ger det en skillnad för både humör och hälsa.

Forskning visar att även måttlig motion ger stor utdelning. Och att motion är en färskvara, vilket även betyder att det snabbt ger effekt.

Ge dig själv chansen och börja redan i dag. Letar du efter en aktivitet här i kommunen, kolla i vår Aktivitetskatalog 2014PDF.

"Mycket talar för att en växande grupp inaktiva barn och ungdomar kommer att leda till allt fler vuxna med sämre hälsa. Vårt dagliga liv uppmuntrar sällan till fysisk aktivitet. Förbättrade kommunikationer – bilar, rulltrappor, hissar och liknande – leder till minskad aktivitet."

Ur Varför idrott och fysisk aktivitet är viktigt för barn och ungdom av Riksidrottsförbundet.

Våra kroppar är byggda för rörelse. När du rör dig händer mycket i kroppen som gör att du känner dig piggare och starkare. Bland mycket annat ökar blodcirkulationen, cellerna kan ta upp mer syre, vilket förbättrar både humör och sömn.

Ny forskning visar att stillasittande i sig, oavsett hur du rör dig för övrigt, ökar risken för övervikt, bukfetma, diabetes typ 2 och hjärt- kärlsjukdom samt förkortar livet. Tur är att det krävs väldigt lite för att motverka de negativa hälsoeffekterna, exempelvis en kort bensträckare med jämna mellanrum.

Även hjärnan påverkas av fysisk aktivitet. Bland annat frigörs så kallade signalsubstanser som motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan för minnet. Endorfiner frigörs när du rör på dig, det kan hjälpa dig att känna dig nöjd och belåten.

Studier visar att överviktiga eller bukfeta personer som är vältränade löper mindre risk att drabbas av hjärtsjukdom än otränade personer med normalvikt. Detta är goda nyheter för nybörjare. Det är aldrig försent att komma igång eller att börja om!

Det allra bästa sättet att komma igång är att minska stillasittandet. Försök att röra dig minst 30 minuter om dagen. Vad du än väljer ska det kännas något ansträngande. Du ska bli lite varm, pulsen och andhämtningen ska öka, men du ska kunna prata normalt. Hinner du inte 30 minuter i ett sträck, ta två gånger 15 minuter.

All rörelse räknas. För att behålla en hälsosam vikt behövs en balans mellan energin vi får i oss via maten och energin vi gör av med när vi rör på oss. Äter vi mer än vad vi gör av med ökar vi vikt, även om maten är nyttig. För att gå ner i vikt behövs ytterligare lite extra rörelse, minst 60 minuter daglig aktivitet. All fysisk aktivitet räknas, inte bara långa rundor och svettiga gympa pass, utan även rörelse i vardagen. Också små portioner gör skillnad!

Glöm inte att den bästa motionen är den som blir av. Vilken form av träning du väljer spelar inte så stor roll, promenera, cykla, styrketräna eller jogga. Välj något du gillar. Det viktigaste är att det regelbundet blir av.

Du får en hel del smygmotion i vardagen som du kan räkna dig till godo. När du städar, pysslar med hushållssysslor, leker med barnen eller går ut med hunden. Passa på att utöka dessa vardagsaktiviteter.

Fritidssysselsättning som dans, bärplockning och söndagspromenader räknas också.

Ett enkelt sätt att börja röra på sig mer är att öka på vardagsmotionen. Ett annat sätt är att minska tiden du sitter stilla.

Åtgärder som ökar vardagsmotionen

  • Ta trapporna i stället för hissen
  • Organisera arbetsplatsen så att du måste resa på dig ibland
  • Gå av bussen en hållplats tidigare
  • Promenera med barnen till förskola och skola i stället för att ta bilen, så ger du även vidare bra förutsättningar

Tips för att komma i gång

  • Börja med det lilla, höj- och sänkbart skrivbord eller en bensträckare varje halvtimme om du sitter mycket vid datorn.
  • Skaffa motivation! Fundera på vad du vinner på att röra dig.
  • Prova dig fram. Träna på det sätt som du trivs med och som känns bra.
  • Låt kroppen vänja sig vid den ökade aktiviteten. Börja med korta stunder och låg intensitet, till exempel 10 minuter promenad, och öka sedan successivt.
  • Plocka fram kalendern om det är en hjälp. Planera in tid för motion, men försök att göra det till något roligt och inte till ett dåligt samvete.
  • Stäm träff med kompisar. Det är alltid lättare att komma i väg med lite draghjälp. Bli inte för träningsfixerad, utan njut och må bra. Det viktigaste är att motionen blir regelbunden.

Ge inte upp! Vissa dagar känns det motigt att komma igång med sin aktivitet. Men det brukar kännas bättre efteråt, fokusera på det i stället!

Känns det inte bättre efteråt kanske du har valt fel aktivitet, eller tagit ut dig för hårt?

Relaterad information

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-02-04 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-33 00 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg 7
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.