Ale.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Ett bra dricksvatten är viktigt för att vi ska hålla oss friska. För att ta reda på kvaliteten på dricksvattnet bör enskilda brunnägare ta vattenprover.
I Ale kommun krävs inget tillstånd för att anlägga en brunn för dricksvatten till eget hushåll. Det är ändå viktigt att tänka på placeringen av brunnen, så att det inte finns risk för att vattnet blir förorenat. Ett råd är att anlita en certifierad borrare med ansvarsförsäkring. I broschyren Att anlägga brunn står det mer om vad som är bra att tänka på.
Det är fastighetsägare/brunnägare eller ägarförening som ansvarar för skötsel av brunnen och att vattenkvaliteten undersöks. Om det är problem med brunnen är det också fastighetsägare/ägarförening som måste åtgärda problemen. I dagsläget finns inga statsbidrag för att åtgärda sådana problem.
Både vattenkvalitet och vattentillgång kan förändras med tiden av olika orsaker. Det kan vara problem med vattnet utan att man märker av det. Därför måste man regelbundet ta prov på sitt dricksvatten, gärna minst var tredje år. Finns det småbarn i familjen bör man vara extra noggrann med att ta prov, eftersom små barn är mer känsliga för höga halter av vissa ämnen.
I Ale kommun är ett av de vanligaste problemen med dricksvattnet alltför höga fluoridhalter, vilket är olämpligt för små barn. Det är också vanligt med höga järn- och manganhalter.
Genom en vattenanalys undersöks om vattnet innehåller bakterier eller andra mikroorganismer och om vattnets kemiska egenskaper gör det olämpligt som dricksvatten.
När man vill analysera sitt dricksvatten vänder man sig direkt till ett analysföretag för beställning av provflaskor. Kommunen har ett avtal med SYNLAB Analytics & Services Sweden AB om hämtning av prov.
De hushåll som har egen brunn kan få sitt vatten analyserat genom att beställa flaskor för provtagning på SYNLABs brunnsvattenportal www.brunnsvatten.se. Det finns också möjlighet att beställa material genom att ringa SYNLAB 013-25 49 91.
Provflaskor skickas från labbet till hemmet där beställaren själv tar provet enligt instruktioner som medföljer. Vattenproven kan därefter lämnas in till Kontaktcenter i Nödinge (Ale torg 7) på tisdagar före klockan 11.00 för transport till SYNLABs laboratorium i Linköping. Proverna ska vara dagsfärska vid inlämnandet. Du får analyssvar från laboratoriet efter ungefär 2 veckor.
Om du har frågor om provtagning eller analysresultat kan du ringa SYNLABs kundservice på telefonnummer 013-25 49 91. Telefontid måndag-fredag kl. 08.30-16.30, lunchstängt kl. 12.00-13.00. E-post: se.brunnsvatten@synlab.com
Du kan också själv kontakta andra vattenanalyslaboratorier direkt för provtagning. Det kan löna sig att jämföra priserna. Vi rekommenderar då att du använder dig av ett ackrediterat laboratorium och att analysen sker enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.
Om ett provsvar visar att du har dåligt dricksvatten bör du som brunnägare göra något åt det. Anlita alltid fackkunnigt folk för att åtgärda problemen! Det är ganska vanligt att man behöver täta brunnens övre delar och lock, där ytligt vatten kan rinna in och försämra dricksvattnet.
Ibland beror vattnets dåliga kvalitet på förorening från till exempel avlopp och då är det avloppet som bör åtgärdas. För att åtgärda problem med vissa kemiska egenskaper behöver man ibland installera filter. Kontakta en fackkunnig filterleverantör för att diskutera detta.
Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning ger anvisningar för dig som är brunnägare. Här finns bland annat gränserna för när ett dricksvatten anses vara tjänligt, otjänligt eller tjänligt med anmärkning.
Socialstyrelsen har tagit fram handboken Dricksvatten från enskilda brunnar och mindre vattenanläggningar som ger mer information och kan vara bra för dig som har en egen brunn.
Socialstyrelsen har även tillsammans med Sveriges geologiska undersökning (SGU) tagit fram två broschyrer med goda råd till enskilda brunnägare, nämligen Sköt om din brunn och Att anlägga brunn
.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30