Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
När det inte är möjligt att ansluta en fastighet till det kommunala avloppsnätet behöver ett enskilt avlopp anordnas. Sådana anläggningar ska alltid tillståndsprövas av kommunens miljömyndighet så att de uppfyller de krav som gäller.
Kommunen bedriver även tillsyn av befintliga avloppsanläggningar och kontrollerar då att anläggningarna uppfyller dagens krav enligt gällande lagstiftning.
Avloppsvatten från hushåll innehåller en mängd föroreningar som bland annat bakterier, kväve och fosfor. Utsläpp av avloppsvatten kan förorena dricksvatten samt orsaka övergödning och förorening av sjöar och vattendrag. Därför är det viktigt att rening av avloppsvatten fungerar på ett bra sätt.
Om man inte har möjlighet att ansluta sin fastighet till det kommunala avloppsnätet krävs rening i en så kallad enskild avloppsanläggning.
Det ställs olika krav på reningen beroende på om avloppsanläggningen finns inom hög skyddsnivå eller normal skyddsnivå. I broschyren ”Information om hur du ansöker om enskilt avlopp” finns en karta som visar områden för hög respektive normal skyddsnivå i kommunen. Du hittar broschyren under rubriken ”Relaterad information”.
Inom hög skyddsnivå för miljöskydd behöver anläggningen rena minst 90 % av BOD, 90 % av fosfor och 50 % av kväve.
Inom normal skyddsnivå för miljöskydd behöver anläggningen rena minst 90 % av BOD och 70 % av fosfor.
Vilken anläggning som är lämplig beror på de specifika förhållandena på platsen. I broschyren ”Information om hur du ansöker om enskilt avlopp” hittar du information om olika typer av anläggningar som uppfyller dagens krav. Du hittar broschyren under rubriken ”Relaterad information”.
För markbaserade lösningar som till exempel infiltrationsanläggningar, öppna markbäddar och många efterpoleringssteg till minireningsverk krävs noggrannare undersökning av markförhållandena.
Markbäddar med påkopplad WC godkänns endast med någon form av kompletterande fosforrening. Fosforreningen kan uppnås antingen genom kemisk fällning där en fällningskemikalie tillförs avloppsvattnet i huset eller med en efterföljande fosforfälla.
Tekniskt avancerande anläggningar som till exempel minireningsverk kräver mer skötsel. Du måste då kunna visa att anläggningen sköts som den ska för att den ska uppfylla kraven. Detta kan göras genom ett serviceavtal eller ett kontrollprogram som godkänts av Miljöenheten.
Den som vill anlägga eller göra någon förändring i en enskild avloppsanläggning måste i förväg få tillstånd från Samhällsbyggnadsnämnden. E-tjänst alternativt blankett för ansökan om tillstånd till enskilt avlopp hittar du i självservice.
För handläggning av ansökan om enskilt avlopp uttas en avgift enligt taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område.
Med ansökan ska en situationsplan bifogas. På situationsplanen ska du rita in alla de saker som är av vikt när vi bedömer om det är möjligt att ge tillstånd i enlighet med din ansökan. Vanligtvis är detta:
- Anläggningens placering och ledningsdragning
- Egen och grannars dricksvattentäkter. Det ska även anges om brunnarna är borrade eller grävda.
- Fastighetsgränser och tillfartsväg.
- Eventuell utsläppspunkt, det vill säga var någonstans renat vatten ska släppas ut.
- Uppställningsplats för slamsugningsfordon.
Ni kan kontakta Miljöenheten för att få ut en karta i lämplig skala att rita in ovanstående på. Skicka förfrågan med fastighetsbeteckning via e-post: miljo@ale.se.
En slamavskiljare ska normalt tömmas en gång per år. I undantagsfall kan Samhällsbyggnadsnämnden bevilja förlängt tömningsintervall för slamavskiljare. Kontakta Miljöenheten om du vill veta mer.
Materialet i en fosforfälla ska normalt bytas vartannat år. Kommunen är ansvarig för tömning och bortforsling av materialet. Fastighetsägaren ansvarar för återfyllnad av material. Samhällsbyggnadsnämnden kan bevilja dispens årligen för byte av filtermaterialet. Fastighetsägaren ska då uppvisa provresultat på att filtret fortfarande har god funktion.
I Ale kommun beräknas det finnas cirka 3000 enskilda avloppsanläggningar. Det är viktigt både för miljön och människors hälsa att avloppen uppfyller de lagkrav som finns. Bristfälliga avlopp bidrar till övergödning i våra sjöar och vattendrag och riskerar också att sprida smittoämnen till badvatten och dricksvattenbrunnar.
Utsläpp av avloppsvatten är en miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken. Det är fastighetsägaren som är ansvarig för att avloppsanläggningen uppfyller dagens krav enligt gällande lagstiftning. Kommunen ansvarar för tillsyn på att kraven efterlevs på anläggningar som är dimensionerade för mindre än 200 personekvivalenter.
Vattenmyndigheten Västerhavet har i sitt åtgärdsprogram beslutat att Ale kommun ska prioritera sin tillsyn av enskilda avloppsanläggningar till de vattenförekomster där miljökvalitetsnormer överskrids och ställa krav på begränsade utsläpp av kväve och fosfor. Detta innebär att de flesta bristfälliga avloppsanläggningar i Ale kommun behöver vara åtgärdade 2025 för att miljökvalitetsnormerna skall kunna nås.
I VA-program Ale kommun som antogs av Samhällsbyggnadsnämnden 2017-01-19 står att Ale kommun ska inleda aktiv tillsyn av enskilda avloppsanläggningar under 2017.
Miljöenheten gör sedan år 2017 tillsyn på de enskilda avloppsanläggningarna i kommunen. Tillsynen görs områdesvis och de avrinningsområden som inte når upp till god ekologisk status prioriteras. Målet är att varje år göra tillsyn på cirka 300 avloppsanläggningar vilket innebär att alla avloppsanläggningar i kommunen bör ha haft tillsyn inom en 10-års period. Syftet med tillsynen är att hitta de avlopp som inte lever upp till dagens krav på rening och att öka fastighetsägares kunskaper om risker med utsläpp av bristfälligt renat avloppsvatten samt informera om hur du sköter din anläggning på ett bra sätt.
För närvarande och kommande år prioriteras avrinningsområdena runt Grönån.
Inför tillsynen skickas ett informationsbrev ut till alla fastigheter i området där tillsynen ska utföras. Tillsammans med informationsbrevet skickas en enkät ut. I enkäten fyller du i uppgifter om din avloppsanläggning och hur du sköter om den. Om du har ett avlopp som är slutbesiktigat inom de senaste fem åren kommer vi inte göra tillsyn av din anläggning på plats.
I enkäten har du också möjlighet att själv bedöma om du anser att avloppsanläggningen lever upp till dagens krav eller ej utifrån bifogad information. Om du gör bedömningen att anläggningen inte uppfyller dagens krav så har du möjlighet att ange det och när du planerar att bygga en ny avloppsanläggning. Inget tillsynsbesök utförs då och ingen tillsynsavgift tas ut.
Några veckor innan tillsynsbesöket får du ytterligare ett brev med datum för besöket och mer information om själva tillsynen. Efter besöket får du ett brev med information om vad vi sett och vår preliminära bedömning. Du har alltid möjlighet att lämna synpunkter innan vi fattar ett beslut. Besluten är också möjliga att överklaga.
En avgift som är fastställd av kommunfullmäktige tas ut efter tillsynsbesöket. I avgiften ingår utöver besöket på plats, planering, utskick av brev, framtagande av arkivuppgifter, dokumentation av besöket, inspektionsrapport, bedömning av uppgifter från platsbesök och yttrande, beslut och uppföljning av beslutet.
Om du inte vet vad du har för avloppsanläggning kan du kontakta Miljöenheten för att ta del av de uppgifter som finns i kommunens arkiv.
Kontakta oss gärna via e-post: miljo@ale.se eller via kontaktcenter telefon 0303-70 30 00.
I kommunens arkiv sparas den information som finns om enskilda avloppsanläggningar. Vill du veta vad en viss fastighet har för anläggning kan du därför höra av dig till Miljöenheten och fråga efter uppgifter. Kontakta oss gärna via e-post: miljo@ale.se eller via kontaktcenter tfn 0303-70 30 00.
-tjänster, blanketter
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30