Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Den 20 december år 2021 fattade kommunfullmäktige beslut både om en ny konstruktion och en höjning av VA-taxan. Beslutet innebär att kostnaderna för kommunens VA-anläggning från och med den 1 januari 2022 kommer att fördelas mer rättvist mellan brukarna. Det innebär också att vissa kommer få en högre höjning av VA-avgiften än andra.
Foto: Lars Owesson/Scandinav
Beslutet om den nya VA-taxekonstruktionen innebär att:
Den nya VA-taxan består av två delar:
Brukningsavgiften kan även innehålla avgift för allmän platsmarkhållare beroende på vilka förhållanden som råder på platsen.
Läs mer i avsnittet Förklaring VA-taxa.
I detta avsnitt beskrivs de olika delar som den beslutade VA-taxan består av. VA-taxan är uppdelad i två olika typer av avgifter, en anläggningsavgift som betalas en gång vid anslutning och en brukningsavgift som är löpande när vattentjänster används. För att VA-taxan ska kunna bli skälig och rättvist fördelad mellan alla olika fastighetstyper som finns i ett samhälle är de uppdelade i olika avgiftsparametrar. Dessa parametrar anpassas beroende på hur varje specifik fastighet ser ut och hur vattentjänster planeras att nyttjas.
Anläggningsavgiften är en engångsavgift som ska betalas när fastigheten får tillgång till den allmänna VA-anläggningen. Denna avgift ska täcka kostnaderna för att bygga ut anläggningen som krävs för att förse fastigheterna med allmänt VA. Anläggningsavgiften är uppdelad i fyra olika avgifter för att kunna anpassas till olika typer av fastigheter som bebyggs.
Ska spegla kommunens genomsnittliga kostnad för att ordna 1 till 3 servisledningar där det kostar mer per ledning som ska anläggas. Kostnader för att lägga ledningar i mark består till största del av schaktkostnad, där antalet ledningar spelar mindre roll. Därför är avgiften för att få en servis så hög som 70 % av full avgift (dvs 3 serviser).
Denna avgift ska fördela kostnader utifrån fastighetens nytta. Förbindelsepunktsavgiften ska spegla nyttan av att fastigheten får tillgång till allmänt VA och fungerar därför som en slags inträdesbiljett.
Tomtyteavgiften är en avgift som i första hand ska spegla kostnaden VA-huvudmannen har för att dra ledningar till och förbi fastigheter, det vill säga kostnaderna för distributionsnätet i nya områden. Tomtyteavgiften ger också ett visst mått på fastighetens nytta genom att en stor tomt ger större möjlighet att nyttja ytan för bebyggelse. I ett radhusområde där fastigheterna är små och ligger tätt kommer antalet meter ledning per fastighet vara mindre än i ett område med stora fastigheter. Det är denna generella kostnadsskillnad som ska speglas genom tomtyteavgiften.
Denna avgift ska med tydlighet spegla nyttan i en fastighet. Antalet bostadsenheter anses utgöra ett direkt mått på hur stor nytta fastigheten har av tillgången till vattentjänster. Ju fler bostadsenheter en fastighet har, desto större nytta har fastigheten av den allmänna VA-anläggningen. För fastigheter där byggnaderna används för annat än bostäder omvandlas byggnadernas storlek till bostadsenheter. I Ales VA-taxa används en bostadsenhetsekvivalent på 150 m2 i exempelvis en verksamhet för att beskriva vilken nytta en fastighet kan ha av anslutna vattentjänster.
Avgiften för allmän platsmarkhållare är en ytbaserad avgift. Den tas ut som en avgift per m2. Denna avgift berör bara allmänna platsmarkhållare som Trafikverket, kommunen och i vissa fall samfällda vägar.
Brukningsavgiften är en periodisk avgift som ska täcka drift och underhåll av den allmänna anläggningen. VA-taxan är uppbyggd med ett antal avgiftsparametrar som tillsammans ska skapa en rättvis och skälig fördelning. Avgiftsparametrar anpassas till varje specifik fastighet för att varje fastighet enbart ska behöva betala för de tjänster som nyttjas. Det som skiljer den nya taxan från tidigare taxa är ett tillägg i form av dagvattenavgift.
Denna fasta årliga avgifter är densamma för alla fastighetskategorier förutom allmän platsmarkhållare (som exempelvis är Trafikverket, kommunen och i vissa fall samfällda vägar). Avgiften kan ses som en grundavgift där grundprincipen är att varje fastighet betalar sin fasta årliga avgift.
Denna avgift är precis som i anläggningsavgiften kopplad till nyttan av den allmänna anläggningen. Fastigheter som ingår i bostadskategorin betalar en avgift beroende på hur många bostadsenheter som nyttjas. För verksamheter och industrier används en omvandlingsformel för att beskriva verksamhetsytor och lokalytor som bostadsenhetsavgifter.
För annan fastighet bedöms nyttan av den allmänna anläggningen vara kopplad till ytan på fastigheten istället för de eventuella byggnaderna på fastigheten. Denna tomtyteavgift ska inte förväxlas med tomtyteavgiften i anläggningsavgiften.
Den rörliga avgiften är tänkt att vara kopplad till VA-huvudmannens rörliga kostnader för vattenproduktion och spillvattenhantering. Här styrs årliga kostnader för VA-huvudmannen utifrån hur mycket vatten som faktiskt produceras och spillvatten som behöver tas emot. Det är också denna avgift som varje fastighetsägare har möjlighet att påverka. Denna avgift bestäms utifrån en utsatt vattenmätare som huvudmannen placerar på varje fastighet.
Avgiften är både nytto- och kostnadsbaserad och tas ut som en avgift per m2 av allmän platsmarkhållare.
Denna avgift tas ut per m2 tomtyta och ska spegla fastighetens nytta att vara ansluten till den allmänna dagvattenanläggningen, men också den kostnad fastigheten orsakar genom att släppa mer dagvatten till anläggningen.
Ale kommun växer och det finns bland annat planer på att bygga om centrum i Älvängen och Nödinge. Vi har också ett avloppsreningsverk som ska läggas ner och ersättas av en överföringsledning genom kommunen. Vi har dessutom ett ledningsnät som behöver rustas upp för framtiden. Vi har med andra ord många och stora investeringar framför oss som vi behöver planera för i den kommunala vatten- och avloppsanläggningen. Med hårdare miljökrav på exempelvis dagvattenrening krävs också åtgärder för att bättre omhänderta regnet som faller över våra tätorter innan det når Göta älv.
Ale kommun påverkas även av stora höjningar i de grannkommuner som vi köper vatten av och skickar avloppsvatten till. Kungälv höjde VA-taxan med 13,6 procent inför 2021 och Göteborg har tagit beslut om att höja brukningstaxan med 12 procent till 2022.
Kommunalt vatten- och avlopp är en taxefinansierad verksamhet. Det betyder att kostnaden för kommunens VA-anläggning ska täckas av avgifterna i VA-taxan. För att kunna möta framtidens investerings- och underhållsbehov behöver därför taxan höjas.
Beslutet om höjning av VA-taxa innebär att:
Kostnadsexempel anläggningsavgifter
Generellt kan sägas:
Förändringarna för sex olika boendetyper som är vanligt förekommande i Alekommun beskrivs i nedan tabeller. De vattenstjänster som finns i kommunen är vatten (V), spillvatten (S), dagvattenfastighet (Df) och dagvattengata (Dg).
Typhus A - Detta är en villa med 800 kvm stor tomt som ska ansluta alla vattentjänster ( V S Df Dg).
Villa 1 - Detta är en villa med 2000 kvm stor tomt som ska anslutas till vattentjänsterna dricks- och spillvatten (V S), men som inte har dagvattentjänsterna ( Df Dg).
Villa 2 - Detta är en villa med 2000 kvm stor tomt som ska anslutas till alla vattentjänster (V S Df Dg).
Typhus B - Detta är ett flerfamiljshus med 15 bostadsenheter och 800 kvm stor tomt som ska anslutas till alla vattentjänster (V S Df Dg).
Flerfamiljshus - Detta är ett flerfamiljshus med 50 bostadsenheter och en 3000 kvm stor tomt som ska anslutas till alla vattentjänster (V S Df Dg).
Industri - Detta är en industri som motsvarar 16 bostadsenheter, som har en 3500 kvm stor tomt och som ska anslutas till alla vattentjänster ( V S Df Dg).
Typhus A, Villa 1 och Villa 2 är framtagna för att beskriva olika boendetyper och hur avgifter anpassas till avgiftsparametrar som till exempel tomtyta och vilka vattentjänster som ska nyttjas.
Villa/Avgift | Typhus A | Villa 1 | Villa 2 |
Servisavgift | 53 750 kr | 45 688 kr | 53 750 kr |
Förbindelsepunktsavgift | 46 920 kr | 37 536 kr | 46 920 kr |
Bostadsenhetsavgift | 18 810 kr | 15 050 kr | 18 810 kr |
Tomtyteavgift | 26 400 kr | 52 800 kr | 66 000 kr |
Totalt | 145 880 kr | 151 074 kr | 185 480 kr |
Typhus B, Flerfamiljshus och industri är framtagna för att beskriva olika boendetyper och hur avgifter anpassas till avgiftsparametrar till tomtyta och vilka vattentjänster som ska nyttjas.
Villa/Avgift | Typhus B | Flerfamiljshus | Industri |
Servisavgift | 53 750 kr | 53 750 kr | 53 750 kr |
Förbindelsepunktsavgift | 46 920 kr | 46 920 kr | 46 920 kr |
Bostadsenhetsavgift | 282 150 kr | 940 500 kr | 300 960 kr |
Tomtyteavgift | 26 400 kr | 99 000kr | 115 500 kr |
Totalt | 409 220 kr | 1 140 170 kr | 517 130 kr |
Gällande taxa 2021 | VA-taxa 2022 | Förändring i kr | Förändring Relativ | |
Typhus A | 201 545 kr | 145 864 kr | - 55 665 kr | -28% |
Villa 1 | 139 709 kr | 151 046 kr | 11 365 kr | 8% |
Villa 2 | 265 135 kr | 185 449 kr | - 79 655 kr | -30% |
Typhus B | 389 855 kr | 409 186 kr | 19 365 kr | 5% |
Flerfamiljshus | 876 305 kr | 1 140 065 kr | 263 865 kr | 30% |
Industri | 536 950 kr | 517 061 kr | - 19 820 kr | -4% |
Kostnadsexempel brukningsavgifter
Generellt kan sägas:
Förändringarna för olika boendetyper som är vanligt förekommande i Alekommun beskrivs i nedan tabeller. De vattenstjänster som finns i kommunen är vatten (V), spillvatten (S), dagvattenfastighet (Df) och dagvattengata (Dg).
Typhus A - Detta är en villa med 800 kvm stor tomt som ska ansluta alla vattentjänster ( V S Df Dg).
Typhus B - Detta är ett flerfamiljshus med 15 bostadsenheter och 800 kvm stor tom som ska anslutas till alla vattentjänster (V S Df Dg).
Exempelfastigheter Villa | Gällande avgift 2021 | Avgift 2022 | Förändring i kr | Relativ förändring |
Typhus A (Villa 150 kbm förbrukning) | 9 388 kr | 10 240 kr | 852 kr | 8% |
Typhus B (flerfamiljshus | 67 200 kr | 72 065 kr | 4 865 kr | 7% |
Villa med 150 kbm förbrukning, VS | 9 388 kr | 9 115 kr | -273 kr | -3% |
Villa med 150 kbm förbrukning, S | 5 868 kr | 5 220 kr | -648 kr | -12% |
Villa med 100 kbm förbrukning, | 7 825 kr | 8 730 kr | 905 kr | 10% |
Villa med 200 kbm förbrukning, | 10 950 kr | 11 750 kr | 800 kr | 7% |
Villa med 40 kbm förbrukning, | 5 950 kr | 6 918 kr | 968 kr | 14% |
V=Dricksvatten, S=Spillvatten, Df=Dagvatten fastighet, Dg=Dagvatten gata |
Att en ny kommunal VA-taxa har beslutats i Ale har sin bakgrund i flera orsaker. Den taxa som under en lång tid använts i kommunen har inte fördelat kostnader för anläggning och brukning rättvist enligt de krav som ställs idag. En betydande anledning till att det tagit tid innan en ny VA-taxa kunde antas var att ett stort kartläggningsarbete krävdes för att kunna bestämma en mer rättvis fördelning mellan kommunens alla boendetyper och verksamheter. Detta arbete har pågått under flera år men finns nu inlagt i ett färdigställt register.
Den nya taxan börjar gälla den 1 januari 2022.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30