Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Borgerlig vigsel

Informationen är på lättläst svenska

I Sverige kan du välja att gifta dig
religiöst eller borgerligt.

Vill du gifta dig borgerligt
ska du kontakta oss inom kommunen.

När 2 människor gifter sig
betyder det att de lovar varandra
kärlek och trohet.
Det innebär också att deras relation
följer reglerna för äktenskap.

I Sverige kan du gifta dig
med någon som har ett annat kön
eller samma kön som du.

  • Man och kvinna
  • Man och man
  • Kvinna och kvinna

Vid ett borgerligt bröllop vigs du
av en person som länsstyrelsen har utsett.
Det kan vara exempelvis
någon i kommunen eller en rektor.

Du väljer var du vill gifta dig

Du kan gifta dig i kommunens stadshus
eller rådhus.
Du kan också gifta dig på en annan plats
som du väljer själv.
Det kallas privat ceremoni.

En borgerlig vigsel tar ungefär 5 minuter.

Ni väljer om ni vill byta ringar

När ni gifter er borgerligt
finns det inte någon ceremoni för ringar.

Därför väljer ni själva
om ni vill ge varandra varsin ring under vigseln.

Hindersprövning behövs alltid

Ni behöver söka om hindersprövning
oavsett om ni vill gifta er religiöst eller borgerligt

Ansökan skickar ni till Skatteverket.

Skatteverket undersöker
om det finns något lagligt hinder
mot att ni gifter er.

Enligt svensk lag finns följande hinder
mot att få gifta sig. Om du eller din partner är

  • under 18 år och saknar tillstånd från länsstyrelsen
  • nära släkt med den du vill gifta dig med
  • gift redan
  • registrerad partner enligt den tidigare lagen.

De svenska hindren gäller för alla
som gifter sig i Sverige.
De gäller alltså även om ni båda är medborgare
i ett annat land
eller bor i ett annat land.

Intyget om hindersprövning
gäller i 4 månader.

Minst 2 vittnen ska finnas med

Minst 2 personer måste vara med
under vigseln
för att vittna om att ni har gift er.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2014-07-02 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.