Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Bygglov

Informationen är på lättläst svenska

Bygglov om du ska bygga eller förändra

När du ska bygga ett hus
behöver du nästan alltid ha bygglov.
Du behöver också ha bygglov
om du ska ändra ditt hus.
En ändring på huset kan vara att
måla om huset i en annan färg,
göra ditt hus större eller glasa in din altan.

 

Rivningslov om du ska riva

Om du ska riva ett hus
kan du behöva rivningslov.

 

Marklov om du vill ändra din tomt

Vill du höja, gräva ur eller
jämna ut mark på din tomt
behöver du ibland ett marklov.

 

Hur ansöker jag om lov?

Du måste skicka in en ansökan
för att söka om lov.
E-tjänst för ansökan hittar du om du klickar
på länken här nedanför.


Sidan är inte lättläst och
öppnas i ett nytt fönster.
Vill du komma tillbaka till denna sida
så stänger du bara det nya fönstret.

Länk till: E-tjänst för bygglov. Ej lättlästlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Behöver du hjälp att fylla i blanketten
kan du ringa Kontaktcenter på 0303-70 30 00.

När du fyllt i blanketten skickar du den till:
Ale kommun
Sektor Samhällsbyggnad
Byggenheten
449 80 Alafors

Vem bestämmer om jag får lov eller inte?

Det är politikerna i byggnadsnämnden
som bestämmer om du ska få bygglov.
Det är inte säkert att du får ett bygglov även om du vill ha det.

Relaterad information

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2019-03-13 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.