Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Kommunens pengar

Informationen är på lättläst svenska

För att kommunen ska kunna sköta
till exempel dagis och skolor,
gator och bibliotek behöver
kommunen pengar.

Skatt från de som bor i Ale

Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.
För varje hundralapp du tjänar
betalar du 21 kronor och 87 ören i skatt.
Skatten dras direkt från lönen.

Stadsbidrag från regeringen

 

Kommunen får också pengar från staten.
De pengarna kallas stadsbidrag.
Hur mycket pengar Ale får
beror på hur många som bor i Ale.

Budget för hur pengarna ska använda

Varje år bestämmer politikerna
i kommunfullmäktige
hur kommunens pengar ska användas.
Det kallas att man gör en budget.

I budgeten skriver man också
hur mycket pengar kommunen räknar med att
tjäna nästa år.

Vill du läsa mer om kommunens pengar?

På sidan Ekonomi och budget kan du
läsa mer om kommunens ekonomi.
På sidan finns siffror som visar vad kommunen
gjort med pengarna

Längst ner på sidan hittar du en länk
till sidan Ekonomi och budget

Ale kommun gör varje år en bok
där vi berättar hur pengarna har används.
Boken kallas årsredovisning.

Längst ner på sidan finns en länk
till årsredovisningen.

Länkarna nedanför öppnas
i nya fönster och är inte lättlästa.
Om du vill komma tillbaka till denna sida
så stänger du det nya fönstret.

Länkar till:

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2017-07-24 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.