Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Pengar till studier

Informationen är på lättläst svenska

Studiebidrag

Du som går i gymnasieskolan
får studiebidrag.
Du får bidraget utan att ansöka
när du börjar skolår ett.
Du kan ansöka om mer pengar
om din familj behöver extra pengar.

Du kan få studiebidrag till och med
den termin då du fyller 20 år.
När du fyllt 20 år gäller regler
för studiemedel.


Inackorderingstillägg


Om du kommer har en lång
och besvärlig väg till skolan
och måste hyra en bostad
kan du söka inackorderingstillägg.

Hur mycket pengar du får
beror på hur långt det är
mellan ditt hem och skolan.

Du söker bidraget på hösten
när du börjar skolår ett.

Här nedanför finns en länk
till sidan inackorderingstillägg.

Sidan är inte lättläst och öppnas i nytt fönster.
Vill du komma tillbaka till denna sida
stänger du bara det nya fönstret.

Länk till: Inackorderingstillägg – Ej lättlästöppnas i nytt fönster


Resor mellan bostad och skola


Du som inte fyller 20 år under
höstterminen får gratis biljett
för att åka buss
eller tåg mellan din bostad och skolan
av kommunen.

Om du som är 20 år eller äldre
kan få pengar av CSN.

Här nedanför finns en länk
till sidan CSN.

Sidan är inte lättläst och öppnas i nytt fönster.
Vill du komma tillbaka till denna sida
stänger du bara det nya fönstret.

Länk till: www.CSN.se. Ej lättlästlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vill du veta mer?
Kontakta Marie Andersson Jigfelt
på telefon 0303-33 00 69

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan kontrollerades av:

den 2014-07-02 

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.