Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna
OBS! Den här nyheten kan vara gammal och kanske inte längre är aktuell.

Publicerad: 2017-04-25 08.37

Ale på förstaplats i företagsnöjdhet

Ales företag är mest nöjda med sin kommun i Göteborgsregionen visar en undersökning av kommunernas service. – Jag är jätteglad och jättestolt. Det är svårt att hålla på med myndighetsutövning och samtidigt ge god service, säger Paula Örn (S), kommunstyrelsens ordförande.

Nära 3 000 företag i Göteborgsregionen har gett sina synpunkter på kommunernas service till näringslivet i senaste undersökningen av företagsklimat. Syftet är att hitta områden där kommunerna kan bli bättre på att möta företagen och därmed gagna företagsklimatet i de tretton medlemskommunerna.

– Vårt resultat är 74 av 100 för 2016. Grunden är ett medvetet arbete under lång tid där vi från kommunen – medarbetare och förtroendevalda – har jobbat tillsammans med Ales företag och invånare, säger Mikael Berglund (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Företagare och kommun tillsammans

Helena Björklund är vd på Aleveterinären och är ordförande i Ales näringslivsråd. Hon håller med om att orsaken till det goda klimatet är ett nära samarbete mellan kommun och företag:

–Vi har politiker och tjänstemän som verkligen vill förbättra för företagarna. Vi klargör våra behov och önskemål, vad vi tycker kan bli bättre. Det har fungerat helt fantastiskt.

Paula Örn fyller i:

– Jag kan inte nog understryka hur viktig den tid som Helena och hennes kollegor lägger är. Undersökningar i all ära, men de väcker frågor hos oss i kommunen och vi kan få hjälp av företagen att fördjupa analysen och hitta konkreta sätt att utvecklas. Det är helt ovärderligt.

Förbättring för regionen

Insikt 2016 är den femte undersökningen som SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) genomfört över hela landet. Sedan den första mätningen 2009 har kundnöjdheten i Göteborgsregionens 13 kommuner ökat för varje mätning, från ett Nöjd-Kund Index (NKI) på 62 för 2009 till ett index på 68 i Insikt 2016.

Ale har klättrat från 56 poäng år 2010 till 74 för 2016. Och det beror på ett systematiskt arbete med fokus på de områden som inte fungerat tidigare, säger Dragan Danilovic, bygglovschef:

– Så enkelt är det. Det är inte lika svårt att komma till första plats som det är att stå kvar där. Nu är det bara att tro på det igen.

Ale kommun har jobbat mycket aktivt med att analysera hur servicen kan bli bättre. Två områden där Ale är ledande är tillgänglighet och bemötande.

– En mycket viktig del är att vi fångar upp hur vi svarar på frågor om framför allt negativa besked, att våga ta i det och svara, gärna verbalt, säger Pia Areblad. Hon är näringslivschef och just nu utlånad till Business Region Göteborg.

Medan Pia sprider kunskaperna från Ale i regionen jobbar Marie Bergwall som tillförordnad näringslivschef i Ale. Hon ser en stark framtid för kommunen:

– Med ett starkt klimat och en växande region kommer fler företag och arbetstillfällen till kommunen. Företagarna vill etablera sig där det är lätt för dem att verka. Har man goda siffror skapar vi bra lyskraft för Ale och företagen vill etablera sig där.

Medarbetarnas förtjänst

Självklart spelar medarbetarna inom främst sektor samhällsbyggnad en stor roll för hur företagarna i Ale ser på sin kommun. De lägger ned ett hårt arbete på att förbättra sin service, berättar kommunchef Björn Järbur.

– När vi verkligen vågar tänja våra egna tankegränser, när vi kan jobba med myndighetsutövning och ändå ha ett bemötande där vi stöttar företagarna i deras tankar och idéer, då kommer vi framåt. Det är verkligen en utmaning och vi har börjat den resan att ta nya steg hela tiden.

Miljöchef Laila Ekman håller med.

– Resultatet av undersökningen är en otroligt boost framåt. Vi får betyg på ett gott samarbete med näringslivet och ett kvitto på att andra talar väl om oss, säger hon.

Motiveringen

Uppläst av Business Region Göteborgs VD Patrik Andersson:

Vi gratulerar Ale kommun till utmärkelsen Årets kommun i Göteborgsregionen. Ert ambitiösa arbete med att förbättra den kommunala servicen till näringslivet har resulterat i ett Nöjd KundIndex på 74 och regionens mest nöjda företagare.

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

 

Kontaktcenter

Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

 

Besöksadress

Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

 

Postadress

Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider

Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan Skapades av:

den 2017-06-27

 

Kontakta oss


Kontaktcenter
Telefonnummer: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besök: Kommunhus Nödinge, Ale torg
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-16.30
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommunkarta

Karta

Klicka på kartan för att komma till en större karta.