Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Om du hamnar i en kris- eller nödsituation är det viktigt att du vet hur du ska göra. De första minuterna kan vara avgörande för att rädda liv. Med rätt kunskap kan ditt agerande göra skillnad. Nedan följer tips på hur du kan hantera en akut eller pågående krissituation.
Vid en nödsituation är det viktigt att du försöker behålla lugnet och din förmåga att handla logiskt. Ju mer kunskap du har om hur du ska handla, desto lättare blir det att uppträda lugnt. Detta är extra viktigt om barn är inblandade.
Varna och om möjligt rädda andra i närheten så att de också kan sätta sig i säkerhet. Utsätt inte dig själv för onödiga risker. Du kan inte hjälpa andra om du själv blir skadad. Flytta inte på den skadade om det inte är absolut nödvändigt och då bara mycket försiktigt.
Larma genom att ringa 112, alternativt ropa på hjälp så att någon annan kan larma. Vid kontakt med larmcentralen, var beredd att svara på följande frågor:
Kommunen har en så kallad POSOM-grupp som kan aktiveras vid en kris eller katastrof i syfte att stötta drabbade eller anhöriga. Beslut om upprättande av stödcentrum för POSOM fattas av kommunchef, tjänsteman i beredskap (TIB) eller räddningschef.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30