Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
En bouppteckning och en dödsboanmälan är en sammanställning av dödsboets tillgångar och skulder
Enligt Ärvdabalken kap 20 § 1 ska bouppteckning göras, efter en avliden person, för att kartlägga tillgångar och skulder. Den ska lämnas till Skatteverket inom tre månader. Oavsett tillgångar i boet kan du som anhörig själv göra bouppteckningen och sända den till Skatteverket.
Bouppteckningsblankett kan beställas från Skatteverket via telefon: 0771-567 567 eller på hemsidan Skatteverket - bouppteckning Länk till annan webbplats.
I vissa fall kan bouppteckningen ersättas av en så kallad dödsboanmälan. En dödsboanmälan kan behöva upprättas om den avlidne saknar tillgångar eller om den avlidnes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter. Om fast egendom eller tomträtt finns kan dödsboanmälan inte göras.
För att det ska gå att göra en dödsboanmälan ska bostad och tillgångar lämnas helt orört till dess att dödsbohandläggare tagit del av innehållet. Socialnämnden prövar och upprättar dödsboanmälan om förutsättningarna är uppfyllda.
Tjänsten är kostnadsfri.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30