Vi använder cookies, inklusive tredjeparts, på vår webbplats för att den ska fungera så bra som möjligt. Du kan läsa mer om hur vi använder cookies i vår cookie-policy.
Har du köpt en vara och undrar om du får lov att reklamera? Eller är du på väg att köpa en tjänst och undrar vad du ska tänka på? Svaret på det och mycket mer kan du få via webbplatsen Hallå Konsument.
Behöver du rådgivning inför köp av vara eller tjänst? Eller har du en reklamationsfråga? Då är du välkommen att kontakta Ale kommuns kontaktcenter så får du hjälp av kommunens konsumentvägledare.
Du kan alltid förbereda dig genom att läsa på Hallå konsuments hemsida innan din kontakt med konsumentvägledaren.
Konsumentvägledningen har sommarstängt under perioden 19 juni till 14 augusti. Under denna period hänvisar vi till Hallå konsument.
Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket.
Enligt Konsumenttjänstlagen har du som konsument ett lagstadgat skydd när du anlitar en hantverkare för att utföra en tjänst. Avtalet mellan dig och hantverkaren bör vara skriftligt.
Konsumentverket, Inför att anlita hantverkare Länk till annan webbplats.
Du som har frågor som rör bank och försäkring kan vända dig direkt till Konsumenterna.se - en oberoende och kostnadsfri vägledning om bank och försäkring.
Om du ska bygga ett hus är det du som är byggherre. Det innebär att du själv bär det yttersta ansvaret. Därför är det viktigt att du redan från början vet vad som gäller för byggandet.
Konsumentverket, Inför att bygga hus Länk till annan webbplats.
Bytesrätt innebär att du kan byta en vara till en annan. I en del affärer har du möjlighet att få ett tillgodokvitto. Bytesrätt är frivillig tjänst från handelssida, därför kan det vara bra att fråga vad som gäller innan du handlar. Tänk på att alltid spara kvittot.
Konsumentverket, Öppet köp och bytesrätt Länk till annan webbplats.
På Konsumentverkets webbplats hittar du tips och information om dina rättigheter och skyldigheter kring elavtal och solceller.
Konsumentverket, Elavtal och energi Länk till annan webbplats.
Om du har problem eller frågor som rör ditt elavtal kan du kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå som är experter på konsumentfrågor som rör el, gas och fjärrvärme. De ger kostnadsfri och oberoende vägledning.
Konsumenternas energimarknadsbyrå, kontaktformulär Länk till annan webbplats.
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under hela garantitiden. Det är frivilligt för säljaren att lämna garantier. Vanligast är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.
Råd & Rön är en konsumenttidning som är kommersiellt oberoende. Hos Råd & Rön kan du ta del av en mängd tester samt Svarta listan. På Svarta listan finns de företag som vägrar att följa Allmänna reklamationsnämndens, ARN: s, beslut. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en opartisk nämnd dit konsumenter kostnadsfritt kan anmäla tvister med näringsidkare (företagare). Innan publicering på Svarta listan skickar Råd & Rön ett brev till företagare för att ge dem möjlighet att rätta sig efter ARN: s beslut. De skickar också brev till konsumenterna för att höra deras syn på saken.
Svarta listan uppdateras i februari och augusti varje år.
Med Nix-telefon kan du spärra din telefon för telefonförsäljning, marknadsföring och insamling. Du registrerar dig genom att ringa Nix-telefon på 020-27 70 00 och knappa in ditt telefonnummer.
Om du vill slippa direktreklam som sänds med post kan anmälningsblanketten göras genom att ringa Nix-adress på 020-55 70 00
Om du ska byta tele- eller Internetbolag eller har problem med ditt abonnemang kan du hos Telekområdgivarna få information. Vill du jämföra priser för telefoni och Internet kan du via Telepriskollen få fram priser och villkor för fast telefoni, mobiltelefoni och Internetabonnemang.
Hos Konsumenternas Försäkringsbyrå kan du få information om ditt hem, dina barn, din bil, din båt etc.
Det är viktigt att spara kvittot om du skulle behöva byta eller reklamera något du köpt. Med hjälp av kvittot kan du styrka var och när du köpt varan. Det finns inget formellt krav på att du måste visa upp ett kvitto vid reklamation. Om du köpt en vara med betalkort kan du använda dig av kontoutdrag som fyller en liknande funktion. För dig som konsument är det bästa rådet att aldrig köpa något utan kvitto.
Konsumentverket, Regler för kvitto Länk till annan webbplats.
På Konsumentverkets hemsida hittar du bra tips om du ska köpa bil av en bilfirma eller privatperson, oavsett om du tänker köpa nytt eller begagnat. För att undvika missförstånd och att man hamnar i tvist, rekommenderas ett skriftligt avtal vid köp eller försäljning av bil privat.
Elektronik kan vara allt från leksaker till vitvaror, mobiltelefoner, skärmar, datorer med mera.
På Konsumentverkets hemsida finns en hel del information att hämta för dig som ska köpa ny eller begagnad elektronik.
Konsumentverket, Bredband, TV-avtal, fiber Länk till annan webbplats.
Konsumentverket, Mobiltelefon och abonnemang Länk till annan webbplats.
Konsumentverket, Vitvaror och hushållsapparater Länk till annan webbplats.
I Konsumentköplagen står vilka rättigheter du har när du köper en vara i en affär av en näringsidkare, det vill säga företagare.
Konsumentköplagen gäller:
Om du beställt en vara som är försenad kan du:
Om det skulle vara något fel på varan kan du:
Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller den tid som står skrivet. Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat.
Vänta inte för länge med att lösa in det, för om butiken går i konkurs eller byter ägare så går i regel inte presentkortet eller tillgodokvittot att använda. Dessutom kan du inte lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar , inte heller få kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har tillgodo.
Konsumentverket, Presentkort och tillgodokvitto Länk till annan webbplats.
Enligt lag har du ingen rätt att ångra ditt köp när du handlar i en affär. Ångerrätten gäller när du har handlat något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning. Det är distans- och hemförsäljningslagen som gäller. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ändra ditt köp.
Distansavtal är när du handlar på postorder, från TV-shop, via Internet eller av en telefonförsäljare. Ångerrätten är 14 dagar och räknas från den dag då du fått varan. Lagen gäller även avtal om vissa finansiella tjänster som till exempel krediter, försäkringar och betaltjänster. Vid köp av livförsäkring på distans så är ångerrätten 30 dagar och räknas från den dag du har fått veta att avtalet har ingåtts.
Lagen gäller när du köper, hyr eller lämnar anbud på en vara eller tjänst. Ångerrätten är 14 dagar. Om du ingår avtal om livförsäkring har du 30 dagar på dig att ångra dig. Ångerrätten börjar inte löpa innan säljaren gett dig en handling med information om ångerrätten och en ångerblankett.
Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka. Varje butik bestämmer själva sina regler och de bestämmer även under hur lång tid du har öppet köp. Tänk på att alltid spara kvittot.
Konsumentverket, Öppet köp och bytesrätt Länk till annan webbplats.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30