Ale.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Informationen är på lättläst svenska
I Sverige kan du välja att gifta dig
religiöst eller borgerligt.
Vill du gifta dig borgerligt
ska du kontakta oss inom kommunen.
När 2 människor gifter sig
betyder det att de lovar varandra
kärlek och trohet.
Det innebär också att deras relation
följer reglerna för äktenskap.
I Sverige kan du gifta dig
med någon som har ett annat kön
eller samma kön som du.
Vid ett borgerligt bröllop vigs du
av en person som länsstyrelsen har utsett.
Det kan vara exempelvis
någon i kommunen eller en rektor.
Du kan gifta dig i kommunens stadshus
eller rådhus.
Du kan också gifta dig på en annan plats
som du väljer själv.
Det kallas privat ceremoni.
En borgerlig vigsel tar ungefär 5 minuter.
När ni gifter er borgerligt
finns det inte någon ceremoni för ringar.
Därför väljer ni själva
om ni vill ge varandra varsin ring under vigseln.
Ni behöver söka om hindersprövning
oavsett om ni vill gifta er religiöst eller borgerligt
Ansökan skickar ni till Skatteverket.
Skatteverket undersöker
om det finns något lagligt hinder
mot att ni gifter er.
Enligt svensk lag finns följande hinder
mot att få gifta sig. Om du eller din partner är
De svenska hindren gäller för alla
som gifter sig i Sverige.
De gäller alltså även om ni båda är medborgare
i ett annat land
eller bor i ett annat land.
Intyget om hindersprövning
gäller i 4 månader.
Minst 2 personer måste vara med
under vigseln
för att vittna om att ni har gift er.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30