Ale kommuns logga
Lyssna på sidan Lyssna

Sopor

Informationen är på lättläst svenska

I alla hus där någon bor
ska det finnas en soptunna.
I soptunnan kan du slänga de flesta
av dina sopor.
Lägg dem först i en vanlig plastpåse.
En sopbil hämtar sedan dina sopor varannan vecka.

Om du vill kan du dela upp soporna.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.

Förpackningar av glas, plast, kartong eller metall
kan du återvinna på en återvinningsstation.
Det finns många återvinningsstationer
i Ale kommun.
Där kan du slänga förpackningarna i containrar.

Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor och dammsugarpåsar,
tvättlappar, tops,
bomullstussar, disktrasor,
diskborstar, videoband,
vinkorkar, ballonger,
cigarettfimpar, snus,
kuvert, tuggummi,
säkringar, kattsand
och påsar med hundbajs.

Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet eller
återvinna på en återvinningsstation
kan du slänga på återvinningscentralen.

Återvinningscentralen heter Sörmossen
och finns i Bohus.
På återvinningscentralen kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.

Du kan ringa till kommunen
för att få veta mer om sortering av sopor.
Telefonnumret är 0303-70 30 00

Kontaktcenter

Vi svarar gärna på dina frågor!

Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se

Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge

Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors

Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30

> Hitta till kontaktcenterlänk till annan webbplats

Sidan kontrollerades av:

den 2020-10-09