Ale.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Informationen är på lättläst svenska
En god man kan sköta dina pengar
och din ekonomi
eller hjälpa dig att ansöka om färdtjänst
eller hemtjänst
eller annat som du har rätt till i samhället.
En god man kan också hjälpa dig
med din ansökan till ett bra boende.
Din gode man ska hälsa på dig så ofta
att han eller hon ser att du har det bra
och att du får det stöd du har rätt till av samhället.
Om något inte fungerar
ska den gode mannen stödja dig
och strida för din rätt
och för att du ska behandlas med respekt.
Prata med en handläggare
på överförmyndar-nämnden
eller med överförmyndaren
om du vill ha god man.
Ni bestämmer tillsammans
vem som ska bli din gode man.
Någon i din familj
eller någon du känner kan bli din gode man.
Din gode man kan också vara någon
som en anhörig till dig känner
eller någon som överförmyndaren rekommenderar.
Du bestämmer om du vill ha en god man.
Om du inte kan bestämma själv
kan någon i din familj vara med och bestämma
Du kan sluta att ha god man när du vill.
Du som är gammal, sjuk
eller har ett funktionshinder
kan få en god man.
Du betalar själv till din gode man
om du har tillräckligt mycket pengar.
Har du för lite pengar betalar kommunen
till din gode man.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30