Ale.se använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?
Informationen är på lättläst svenska
Förskola, familjedaghem
och fritidshem kallas också barnomsorg.
Barn kan gå på förskola i Ale.
Förskola kallas också för dagis.
Barnen kan börja
när de är 1 år
och gå i förskola till de är 6 år.
Det finns också familjedaghem.
Familjedaghem kallas också dagmamma.
På familjedaghem kan barn
som är mellan 1 och och 6 år gå,
och då är barnen hemma
hos en dagbarnvårdare.
För att söka om plats på
förskolan eller på familjedaghem,
ring 0303-70 30 00.
Det finns även
öppna förskolor i Ale.
Dit kan du gå med ditt barn
om du är arbetslös, sjukskriven
eller föräldraledig.
Öppna förskolan kostar inget
och du behöver inte anmäla dig.
Barn som går i skolan
kan gå på fritidhem eller
fritids som det också kallas.
Dit går barnen innan eller efter
skolan slutat för dagen.
Barnen får gå på fritidshem
från förskoleklass till
de slutar årskurs 6.
Vi svarar gärna på dina frågor!
Kontaktcenter
Telefon: 0303-70 30 00
E-post: kommun@ale.se
Besöksadress
Kommunhus Nödinge
Ale torg 7, Nödinge
Postadress
Ale kommun
449 80 Alafors
Öppettider
Måndag-fredag
kl. 8.00-16.30