Länk till startsidan

Dagverksamhet

Du som har demensdiagnos kan träffa andra och få aktiviteter på dagverksamheten Eken.

Vad är en dagverksamhet?

Dagverksamheten är en biståndsbedömd insats som vänder sig till personer i ordinärt boende med en demensdiagnos. Verksamheten erbjuder social samvaro med aktiviteter som skapar struktur och innehåll i vardagen och den leds av tre äldrepedagoger. Vi utformar verksamheten utifrån intresse och önskemål hos deltagarna. På Eken serveras frukost och lunch från Garverivägens egna kök samt eftermiddagskaffe.

Dagverksamheten Eken bidrar till att:

  • Ge våra deltagare tillfälle till samvaro och meningsfulla aktiviteter.
  • Glädje och ett utbyte av andra personer i samma situation.
  • Öka möjligheterna till kvarboende i det egna hemmet.
  • Bibehålla dygnsrytmen samt övriga sociala funktioner så länge som möjligt

För att få veta mer om dagverksamheten eller för att göra en ansökan kontaktar du socialsekreterare på biståndsenheten på telefon 0303-70 30 00.

Praktisk information

Öppetid för deltagarna är vardagar klockan 10:00-14:30.

Till Eken kommer man vanligtvis genom att åka färdtjänst som beställs av personal på Eken. Man kan också få ledsagning av hemtjänsten genom biståndsbeslut eller hjälp av till exempel anhörig att ta sig till Eken.

Färdtjänstresorna är enligt gällande färdtjänsttaxa. Kostnader för mat och resor debiteras på faktura i efterhand.

Så här ansöker du

Ansökan kan vara skriftlig, muntlig eller göras via Ale kommuns e-tjänst. Kontakta kontaktcenter om du vill veta hur du ska gå till väga för att ansöka om hjälp på telefon 0303-70 30 00 eller e-post kommun@ale.se.

Du kan ansöka genom vår e-tjänst för bistånd enligt socialtjänstlagen (SoL) Länk till annan webbplats. eller på vår blankett ansöka om bistånd enligt SoL Pdf, 499 kB..

Utredning och beslut

När du har skickat in din ansökan gör kommunen en utredning och bedömer vilket behov du har och vilken hjälp du kan få. När beslutet är klart skickar vi hem det till dig.

Överklagan

Om du inte får det stöd du vill ha kan du överklaga beslutet inom tre veckor efter att du har fått det skriftliga beslutet. Kontakta din socialsekreterare på kommunen för att få hjälp.

Kontakt

Kontaktcenter

Telefon 0303-70 30 00

E-post kommun@ale.se

Öppettider

Måndag–fredag kl 08.00–16.30

Ytterligare telefontid tisdag kl 16.30–18.00

 

Postadress

Ale kommun

449 80 Alafors

Hitta hit

Ale torg 7, Nödinge

Uppdaterades: 17 april 2024
Informationsägare: Socialförvaltningen