Länk till startsidan

Här hittar du hjälp

Det finns flera olika verksamheter i och utanför Ale kommun som kan hjälpa dig. Om du är osäker på hur du når verksamheterna i Ale kommun kan du alltid ringa 0303-70 30 00.

Akutsjukvård barn – Drottning Silvias barnsjukhus

Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg tar emot dig under 16 år med akut behov av vård. Observera att barnakuten inte har någon rådgivning via telefon.

Drottning Silvias barnsjukhus Länk till annan webbplats.

Telefon 031-342 10 00

BRIS – Barnens Rätt i Samhället

BRIS kan alla under 18 år ringa, skicka e-post till eller chatta med för att prata med en vuxen om vad som helst. Det är gratis och ingen kan se att det är du som ringer eller att du har ringt. Du behöver inte tala om vem du är och du bestämmer själv vad du vill prata om. Om du vill kan du också skriva till en vuxen på BRIS eller chatta i BRIS-chatten.

BRIS.se Länk till annan webbplats.

Brottsofferjouren

Till Brottsofferjouren kan du ringa för att få stöd och information om du har utsatts för brott, blivit vittne till brott eller är anhörig till brottsoffer. Du kan vara anonym.

brottsofferjouren.se Länk till annan webbplats.

Elevhälsan i Ale kommuns skolor

Elevhälsan är en verksamhet inom skolan som erbjuder medicinsk, psykologisk, social och specialpedagogisk kompetens. Du kommer i kontakt med elevhälsan via din skola.

Elevhälsan

Fältchatten – chatta anonymt med en fältassistent i Ale kommun

I fältchatten kan du chatta anonymt med en fältassistent om allt mellan himmel och jord. Du kan prata om precis vad som helst. Till exempel att du mår dåligt, att du känner dig stressad, har det jobbigt hemma eller något helt annat. Fältchatten finns till för dig och det du vill prata om.

Fältchatten i Ale

Insteget

Om du är mellan 16 och 29 år och i behov av stöd för att komma i egen försörjning via arbete eller studier kan vi hjälpa dig via det kommunala samverkansinitiativet Insteget.

Insteget

Kommunala aktivitetsansvaret

Om du är under 20 år och inte går på gymnasiet, anpassad gymnasieskola eller andra studier ska kommunen erbjuda dig vägledning. Det kallas för Kommunalt aktivitetsansvar (KAA) och är till för att du ska få hjälp att ha en meningsfull sysselsättning som kan leda till studier eller arbete.

Kommunala aktivitetsansvaret

Mini-Maria i Ale kommun

Till Mini-Maria kan du som är 13–21 år vända dig med frågor eller problem som rör alkohol, droger och spel om pengar. Även du som är förälder, anhörig eller annan viktig vuxen är välkommen att höra av dig till oss.

Mini-Maria i Ale

Röda Korsets Jourhavande kompis

Du som är under 25 år kan ringa Röda Korsets jourhavande kompis och prata om sånt som du inte vill eller vågar prata om med någon annan. Öppet: måndag–fredag kl 18.00–22.00 och lördag–söndag kl14.00–18.00.

Röda korsets ungdomsförbund Länk till annan webbplats.

Chatt – Röda korset jourhavande kompis Länk till annan webbplats.

Telefon 020-22 24 44

Socialtjänsten i Ale kommun

Genom socialtjänsten kan du få stöd på olika sätt. Du når socialtjänsten via kontaktcenter på telefon 0303-70 30 00 eller e-post kommun@ale.se.

Socialtjänsten

Ungdomsmottagningen i Ale kommun

Ibland har man saker man funderar på eller är orolig över och behöver hjälp med. Det kan till exempel vara något med kroppen, något hemma eller i skolan. Då kan man behöva hjälp från någon som är van att hjälpa till med såna grejer.

Ungdomsmottagningen i Ale Länk till annan webbplats.

UMO – Ungdomsmottagningen på nätet

UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO kan du få svar och stöd när du känner dig nere.

umo.se Länk till annan webbplats.

Kontaktcenter

Telefon 0303-70 30 00