Länk till startsidan

Cykling

Att ta sig fram med cykel gynnar både miljön och hälsan. Vi arbetar därför för att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att cykla i Ale.

två cyklister på landsväg

Cykelturer

I Ale finns en mängd turer för dig som vill ta dig fram med cykel eller för dig som vill upptäcka vad Ale kommun har att ernjuda. Här ser du några av de leder vi rekommenderar för dig och familjen, eller varför inte hänga med på en guidad tur mellan Bohus och Surte eller från Nödinge till Alafors via Nol.

Älvängen–Utby–Torp–Hältorp (13 km)

Familjetur med utmanande backar. Går längs cykelbana och på grusvägar med lite biltrafik. Innehåller passager över större väg om man väljer extraturen till Sjövallen/Hältorpssjön. Vackert landskap och gårdsmiljöer. Minigolf och badsjö finns att besöka under turen. Start och mål: Gustavas plats i Älvängen

Karta över cykelturen Älvängen–Utby–Torp–Hältorp (13 km) Länk till annan webbplats.

Älvängen–Paradiset (5 km)

En kort barnvänlig cykeltur i Älvängen. Går längs cykelbana och mindre trafikerade gator/grusvägar. Fantastisk utsikt över Älvdalen. Start och mål: Gustavas plats i Älvängen.

Karta över cykelturen Älvängen–Paradiset (5 km) Länk till annan webbplats.

Älvängen–Kilanda (11 km)

Längre familjetur som går uppför backarna i Älvängen till Starrkärr där man kan göra en avstickare till hembygdsgården Prästalund. På turen kan du se en gammal kvarn, gårdsmiljöer, Kilanda gamla kyrka, skola samt besöka kiosken intill. Asfalt till Starrkärr sedan grus till Kilanda. Start: Gustavas plats i Älvängen. Mål: Kilanda kyrka.

Karta över cykelturen Älvängen–Kilanda (11 km) Länk till annan webbplats.

Bohus–Surte (6 km)

Familjetur i Surte och Bohus som går förbi historiska platser och sevärdheter. Mestadels på cykelbana. Start: Biblioteket i Surte. Mål: Bohus eller cykla tillbaka till Surte.

Guidad tur Bohus–Surte

Starta vid Surte bibliotek. Ta cykelbanan norrut till Glasbruksmuseet. Ta ett stopp om du vill och lär dig mer om glasbrukets historia och det gamla brukssamhället. Här blåstes glas som skeppades ut i världen.

Cykla en kort bit tillbaka och ta vänster upp på Bruksvägen. Strax till vänster ser du Surte Kraftstation, byggd 1943 som reservkraftverk till glasbruket. Kraftstationen går idag att hyra till olika ändamål.

Fortsätt på bruksvägen och efter ca 500 meter svänger du höger in på Fågeldammsvägen som är mycket brant. Cykla runt den första dammen och fram till informationstavlan. Här kan du lära dig om både fåglarna och historien om Surte Bäcken.

En härlig nedförsbacke tar dig ner igen, cykla rakt fram in på Grangärdesvägen. Du har nu en kyrkogård till höger, hoppa av cykeln och gå fram till kyrkogårdens informationstavla.

Ta cykelbanan runt kyrkogården och fortsätt norrut. Sväng höger när du kommer till Idrottsvägen och sedan ut på Göteborgsvägen. Följ cykelbanan hela vägen till Bohus. I Bohus har du Nouryons (tidigare Akso Nobel och innan det EKA) stora fabrik mot älven. Kemiindustrin har legat där sen 1924. Sväng av cykelbanan och upp till Bohusskolan (in på skolvägen). Stanna till när du kommer till Ekelundsvägen.

Fortsätt in på Ekelundsvägen, ta cykelbanan som följer skolgården och sväng ner mot centrum när du ser Bohushallen. Efter nerförsbacken kommer du till det lilla torget vid Coop och apoteket.

Stickspår: Sväng ut på vänster Alkalievägen och vidare på Källarliden blir
det en tung uppförsbacke till Jennylund och Ale Arena. Leta sedan dig vidare till högt liggande Mettjärnsområdet, med fjälliknande natur.

Cykla ner till Bohus station. Ta cykelvägen längs med motorvägen och på vägen passerar du Surte kyrka
i sten och skiffertak. Kyrkan som invigdes 1912 är ett av länets bästa exempel på tidiga 1900-talets nationalromantiska arkitektur. Cykla till Surte bibliotek där turen avslutas.

Karta över cykelturen Bohus–Surte (6 km) Länk till annan webbplats.

Nödinge–Nol–Alafors (14 km)

Familjetur genom Nödinge, Nol och Alafors som går förbi historiska platser och sevärdheter. Mestadels på cykelbana. Start och mål: Nödinge station, Nol station eller Ahlafors gamla spinnerifabrik.

Guidad tur Nödinge–Nol–Alafors

Starta cykelturen vid cykelparkeringen framför Nödinge station. Följ cykelbanan mot Backa-området, förbi första rondellen och höger i nästa. Sväng vänster mot golfbanan, in på Backavägen. Vid golfbanan ligger Nödinge Hembygdsförenings gamla hus; trädgårdsmästarbostaden, mejeriet och smedjan.

Fortsätt cykelvägen förbi lekplatsen och se gamla vackra 1700-tals kyrkan i Nödinge.

Cykla förbi kyrkan och ta vänster på Gamla Kilandavägen för att sedan följa Fyrklövergatan ut ur Nödinge. Lite efter tunneln under Norra Kilandavägen kommer Ekskogen på höger sida. Här finns en fin naturlekplats. Här finns även möjlighet att ta en härlig skogspromenad på någon kilometer.

Upp på sadeln igen och vidare på cykelvägen genom Nol. Efter fotbollsplanen, Nolängens IP, har du en damm på höger sida om cykelbanan. Dammen finns där för att bromsa upp vattenflödet när det regnar mycket. Endast en begränsad mängd vatten per sekund släpps ut från dammen i en kulvert mot Göta Älv för att undvika översvämning inne i Nol.

Sväng höger och sen direkt vänster och ta cykelbanan som går mitt i dalen och bostadsområdet. När du kommit fram till skolan, fortsätt till Egnahemsvägen och följ cykel-skyltningen mot Alafors.

Strax innan Nya Alingsåsvägen viker cykelbanan av och ner i en tunnel under vägen. Cykelbanan tar dig sedan till Himlaskolan och kommunhuset i Alafors. Ta till höger och följ Ledetvägen genom Alafors. Du passerar bland annat gammalt hus som nu hyser Ahlafors fria skola.

Efter 1 km ligger Ahlafors gamla spinnerifabrik i rött tegel. Skåda den gamla fabriksbyggnaden. Cykla tillbaka till Himlaskolan. Följ cykelbanan mot Nol, du passerar restaurangen Nol York och cyklar sedan längs med motorvägen mot Nol station. Passera Nol station och sväng in på Nordängsvägen mot Nols kyrka. Ta dig ut till cykelbanan igen och följ den söderut till Nödinge station.

Karta över cykelturen Nödinge–Nol–Alafors (14 km) Länk till annan webbplats.

Cykelturer för träning

Ryd runt (26 km)

En lite lättare träningstur med en del backar. Går på vägar med förhållandevis lite trafik. Underlaget är asfalt.

Karta över cykelturen Ryd runt (26 km) Länk till annan webbplats.

Älvängen–Kollanda (38 km)

En tur för träningscyklisten. Går delvis på trafikerad väg (mellan Kilanda och Hult och vid Alafors fabriker). I övrigt mest grusvägar i vackert landskap med sparsam biltrafik. Underlag: Asfalt och grus

Karta över cykelturen Älvängen–Kollanda (38 km) Länk till annan webbplats.

Risveden (51 km)

En riktig vildmarkstur nära två fantastiska fikaställen, Café Torpet och Brobacka kaffestuga. Ganska mycket backar, men man kommer se delar av Ale som många inte sett förut. Grus och asfalt, samt ett litet enkelt, kort stigparti ingår i denna runda.

Karta över cykelturen Risveden (51 km) Länk till annan webbplats.

Ale runt (52 km)

Här får man se delar av Ale som många kanske inte sett förut. Bland annat går turen utmed Älven och vissa delar är utan biltrafik. Denna runda går att korta av på flera ställen om man ej vill cykla hela rundan. Underlaget består till stor del av grusväg och i övrigt asfalt.

Karta över cykelturen Ale runt (52 km) Länk till annan webbplats.

Kommunåttan (56 km)

En ganska kuperad träningsrunda med många backar. Under rundan får du se en stor del av Ale och även en liten av Lilla Edets kommun. Underlaget är asfalt.

Karta över cykelturen Kommunåttan (56 km) Länk till annan webbplats.

Mountainbikeslingan vid Furulund (2 km)

Vid Furustugan i Alarfors har föreningen Ale 90 IK anlagt en mountainbikeslinga på 2,3 kilometer.

Karta över mountainbikeslingan vid Furulund (2 km) Länk till annan webbplats.

Downhill / Mountainbike

Under sommarhalvåret finns möjlighet till downhillcykling i Alebacken. Intill elljusspåret vid Furulund finns en mountainbikeslinga på 2,3 kilometer.

Mountainbikeslingan vid Furulund

Vid Furustugan har föreningen Ale 90 IK anlagt en mountainbikeslinga på 2,3 kilometer.

Cykla i Ale

Vad gör vi för satsningar i Ale för dig som tar dig fram med cykel?